#Starsze pokolenie pisze : Zimowe Panny, Cristina Sanchez-Andrade

20:25 0 Comments A+ a-

Dwie siostry powracajÄ… do maÅ‚ej wioski Tierra de Chá. ObiecaÅ‚y sobie , że zachowajÄ… w tajemnicy wydarzenia z czasów swojej nieobecnoÅ›ci w wiosce. WracajÄ… do domu dziadka, z którego musiaÅ‚y uciekać jako maÅ‚e dziewczynki. Historia sióstr umiejscowiona jest w  latach pięćdziesiÄ…teychubiegÅ‚ego wieku.
MieszkaÅ„cy wioski majÄ… również swoje tajemnice i powrót sióstr kÅ‚adzie siÄ™ cieniem na spokojnej egzystencji wioski, siostry mimo swojego poczÄ…tkowego odizolowania, nie chcÄ… siÄ™ wyróżniać z tÅ‚umu i postanawiajÄ… siÄ™ zaprzyjaźnić z mieszkaÅ„cami. Powoli Zimowe Panny, czyli Seladina i Dolores odnajdujÄ… swoje miejsce, jednak nikt z mieszkaÅ„ców nie chce rozmawiać z nimi o ich dziadku, don Reinaldzie. W toku opowieÅ›ci, dowiadujemy siÄ™, że wydarzenia jakie miaÅ‚y miejsce w trakcie wojny majÄ… zwiÄ…zek z dziadkiem, a konsekwencje tego ponoszÄ… siostry. Don Reinaldo wykupiÅ‚ od wszystkich mieszkaÅ„ców wioski ich mózgi, każdy z mieszkaÅ„ców wioski jest przekonany, że siostry sÄ… w posiadaniu umów, które dziadek zawarÅ‚ z mieszkaÅ„cami. Odkryjemy powoli tajemnice i pokrÄ™tne historie życiowe mieszkaÅ„ców,  również sekret sióstr, który skÅ‚oniÅ‚ je do powrotu do zabitej dechami rodzinnej wioski.
Powieść jest bogata w wyraziste sylwetki bohaterów, które mogÄ… budzić odrazÄ™ lub współczucie. Jest tu i ksiÄ…dz - egoista, dentysta zarabiajÄ…cy na wstawianiu zÄ™bów (zÄ™bów, które wyrywa wczeÅ›niej zmarÅ‚ym) oraz miejscowi gospodarze, ciężko pracujÄ…cy i szukajÄ…cy nowych plotek. Dziwny jest Å›wiat stworzony przez Cristine Sánchez-Andrade, stojÄ…cy na pograniczu jawy i snu. Åšwiat, który zupeÅ‚nie do mnie nie przemawia. Zimowe panny, Saladina i Dolores sÄ… kobietami w Å›rednim wieku, Å‚Ä…czy je silna więź emocjonalna (wrÄ™cz daleka od wszelakich norm przyjÄ™tych w Å›rodowisku), ich wzajemne relacje i wrÄ™cz skrajne aspiracje życiowe, powodujÄ… ich wzajemnÄ… destrukcjÄ™. 
Powieść „Zimowe panny” Cristiny Sanchez – Andrade to książka, która do mnie nie trafiÅ‚a, nie przekonaÅ‚ mnie wykreowany klimat ani historie. Jest to książka, którÄ… na pewno zapamiÄ™tam, tylko po to, aby do niej nie wracać.
Zastanawiam siÄ™, co takiego jest w tej powieÅ›ci, że aż tak mnie odstraszyÅ‚a,  mroczne tajemnice opisywane w tej książce budziÅ‚y we mnie odruch odrzucenia. ByÅ‚y tak sprzeczne z moim poczuciem przyzwoitoÅ›ci, krÄ™gosÅ‚upem moralnym i jeszcze zdrowymi zmysÅ‚ami, że po prostu bardzo trudno mi siÄ™ jÄ… czytaÅ‚o.
Powieść w moim przekonaniu zostaÅ‚a napisana w sposób duszny i mÄ™czÄ…cy. Może taki byÅ‚ zamysÅ‚ autorki, aby podkreÅ›lić mroczny klimat, jeżeli tak to moje gratulacje w 100% odniosÅ‚a sukces.
Autorka zebrała mnóstwo pozytywnych opinii krytyków hiszpańskich, w związku z tym należy z góry założyć, że nie mam pojęcia o czym mówię skoro wielcy tego świata piszą inaczej. A najlepiej przekonać się o tym, wyrabiając sobie własną opinię.

Dziękuję za komentarze. Każdy z nich jest dla mnie bardzo ważny i motywuje mnie do dalszej pracy. ;)

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Szukaj na tym blogu