Gdyby nie ona, Joyce Maynard

12:26 12 Comments A+ a-




W zeszłe wakacje poznałam pewną kobietę. Rozmawiało nam się dość lekko, choć czasami mnie irytowała lub nudziła. Mama mi zawsze mówiła, że nie wolno oceniać ludzi po pierwszym spotkaniu, wrażeniu. W te wakacje spotkałyśmy się znów. Rozmawiało nam się przyjemniej, swobodniej, choć ona dość często zahaczała o tematy, które już dawno omówiłyśmy. Chciałabym Wam przestawiać Joyce Maynard. 

Po zeszłorocznej lekturze książki "Ostatni dzień lata" zapadło mi w głowę nazwisko autorki. Bardziej niż sama książka. Może to i lepiej. Tamtej nie zaliczyłabym do książki najwyższych lotów. A ta, wywarła na mnie spore wrażenie, mimo małego zgrzytu. 

To trochę obyczajówka, trochę dramat i kryminał. Choć przy najbardziej emocjonującej scenie można też odnaleźć zalążek dobrej komedii. Sprawa rozchodzi się o dwie niesforne siostry, którym matka w depresji dała pełną swobodę. Lato 1979 r. Nie mają telewizora, komórki, internetu. Biegają po zboczach, piszą opowiadania i podglądają sąsiadów. Ich domem jest podwórko i  tak jak wielu rodziców zarzuca swoim pociechom - traktują dom jak hotel. Przychodzą spać i jeść. Choć i jeść czasem się nie chce. Uciekają przed nudą, wiecznie smutną mamą i tęsknotą za ojcem - detektywem lokalnej policji. Przyjeżdża rzadko, ale każde z tych spotkań ma w sobie tyle wyjątkowości, ile tylko może mieć spotkanie dziecka z ojcem. 

Pewnego dnia na wzgórzu za domem Rachel i Patty dochodzi do morderstwa. A potem do kolejnych kilkunastu. Dziewczyny dostają od ojca, który prowadzi sprawę, surowy zakaz bawienia się na wzgórzu. Oczywiście, jako kochane grzeczne córeczki posłuchały rady ojca. Łapa w górę, kto się domyśla, jak to się skończyło. Pewne swoich zdolności i przebiegłości, postanawiają za wszelką cenę rozwiązać sprawę seryjnego mordercy. Trafiając na kolejne tropy są coraz bardziej zdeterminowane, tym bardziej widząc, jak śledztwo zabiera im ojca.

Sięgnęłam po tę książkę, bo to rzeczywiście było jak spotkanie z wakacyjną znajomą. Poza tym ta okładka... Jest tak urocza, że od razu było widać, że to będzie dobrze spędzony czas. Zdecydowanie bardziej podoba mi się polska wersja od oryginalnej. 

Tak jak jednak mówiłam Joyce Maynard mówiła mi o sprawach, o których mówiła mi też przy poprzednim spotkaniu. Pojawił się taki sam schemat, jak w poprzedniej książce. Rozwód rodziców - ojciec układa sobie życie, a matka wpada w depresję. I znów nie potrafi gotować. Ale już same postacie znacznie się od siebie różnią. Zapałałam miłością do ojca Rachel i Patty. Mimo, że był nie obecny, że zdradzał ich matkę, że kochał wszystkie kobiety... to wciąż one były najważniejsze. Kochał je tak jak nie kochał nikogo, rozmawiał z nimi i traktował jak równe sobie, ich przygody, wspólne spędzanie czasu, wspomnienia, które zostaną z nimi na zawsze - to było piękne. Piękna była też więź sióstr, które połączyło nie tylko wspólne dzieciństwo i geny. To ta z siostrzanych miłości, która należy się każdemu. Skoczą za sobą w ogień, robią ze sobą najgłupsze rzeczy i nie mają przed sobą żadnych tajemnic. Czytając o tym, zatęskniłam za moją młodszą siostrą, którą nie widziałam już jakiś czas.

Autorka znów pochyliła się nad tematem rodziny i dojrzewania. Z tego jest znana. Tak jak w poprzedniej książce jej podejście do tych trudnych tematów wydawało mi się trochę nieodpowiednie, może troszkę niesmaczne, tak przy tej mogę jej tylko złożyć gratulacje. Nie tak dawno też byłam trzynastolatką, podobnie jak Rachel, i pamiętam moje przerażenie, problemy. Idealnie oddała powagę tej sytuacji. Ważnym tematem była też rodzina Co z dziećmi, gdy rodzice się rozwodzą. Co z rodzicami i ich prawem do szczęścia. 
Podoba mi się w jej książkach lekkość z jaką pisze o problemach, jak sprawia, że trudne rzeczy czyta się przyjemnie. To książka, którą zdecydowanie każdemu bym poleciła, szczególnie na wakacje wydaje mi się idealną pozycją. Nie głupią, ale nie za trudną. Prostą, ale nie prostacką.


"Tak frapujące powieści nie pojawiają się zbyt często"
Jodi Picoult

12 komentarze

Write komentarze
Unknown
AUTHOR
14 lipca 2015 16:15 delete

Nie czytałam żadnych książek tej Autorki, ale muszę nadrobić zaległości. Piękna, ciekawa, wciągająca recenzja :)

http://zakurzone-stronice.blogspot.com

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
14 lipca 2015 18:13 delete

Nie czytałam nigdy żadnej książki tej autorki... ale treść wydaje się ciekawa, mimo, że jak mówisz jest podobny schemat co do wcześniejszej(ale ja jej nie czytałam) więc nie będzie nudno, mam nadzieje :)
Może się do niej zabiorę, ale mam tyle książek na liście wakacyjnej, że to aż przeraża haha
Bardzo ładny wygląd bloga, trochę się zmieniło odkąd tu byłam ostatnim razem.
PS: Masz racje, okładka jest urocza! Zachęca (;

pozeracz-ksiazekk.blogspot.com

Reply
avatar
Maruda007
AUTHOR
14 lipca 2015 19:40 delete

Mam problemy z tego typu książkami, bo po prostu nie umiem przejść obok nich w księgarni bez obojętności :/ W głowie od razu zapala mi się lampka, że to będzie przyjemność porównywalna do lekcji WDŻWR, na której omawiamy budowę układu rozrodczego po raz dwudziesty. Niby ważne, ale jakoś niezbyt wciągające.
Ale to już taka moja przypadłość. Od dziecka siedzę w fantastyce i losy zwykłych ludzi muszą być na prawdę niezwykłe, żeby mnie zaintrygować ;) Tak więc niestety ja tym razem odpadam.

Reply
avatar
Kropka
AUTHOR
14 lipca 2015 20:39 delete

Bardzo miło mi to słyszeć! ;)

Reply
avatar
Kropka
AUTHOR
14 lipca 2015 20:43 delete

O, tak! Mam dokładnie to samo, mam tyle książek na półce, że aż mnie to przeraża, ale biblioteki nie zdołałam ominąć, więc... czeka na mnie jeszcze więcej!
Mam nadzieję, że Ci się podoba. W sumie to zmiana to totalny przypadek, ale mam nadzieję, że na lepsze. Prawdę mówiąc u Ciebie też się trochę pozmieniało! Jest uroczo. ;)

Reply
avatar
Kropka
AUTHOR
14 lipca 2015 20:47 delete

Natomiast ja omijam fantastykę szerokim łukiem. Mama mi zawsze powtarzała, że najpiękniejsze scenariusze pisze życie i chyba coś w tym jest i siedzi gdzieś głęboko we mnie ;)
Ale może przeczytałabym którąś z książek fantasty, gdybyś jaką moocno mi poleciła. Kto wie? ;)

Reply
avatar
Nika Vigo
AUTHOR
15 lipca 2015 13:51 delete

Autorki nie znam, ale po przeczytaniu twego wpisu chętnie po nią sięgnę... Pytanie tylko kiedy, bo ja tez mam stosik oczekujących lektur:)

Reply
avatar
Maruda007
AUTHOR
15 lipca 2015 21:39 delete

Cała twórczość Gaimana :) Mój ukochany autor. Szczególnie magiczne są "Amerykńscy bogowie" i "Chłopaki Anansiego" :)

Reply
avatar
16 lipca 2015 14:21 delete

NIe miałam jeszcze sposobności zapoznac się z twórczością tej autorki, ale to się zmieni, bowiem Twoja recenzja bardzo zachęciła mnie do "Gdyby nie ona".
Obserwuje, bo bardzo mi się u Ciebie podoba i chcę zostać na dłużej.
Tymczasem zapraszam Ciebie na recenzje "My, dzieci z dworca ZOO"
http://kruczegniazdo94.blogspot.com

Reply
avatar
Kropka
AUTHOR
18 lipca 2015 00:07 delete

Okej, postaram się pamiętać przy następnej wizycie w bibliotece ;)

Reply
avatar
Kropka
AUTHOR
18 lipca 2015 00:12 delete

Kiedyś znajdziesz na nią czas. ;) I koniecznie się wtedy pochwal!

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
26 lipca 2015 13:27 delete

książka może być bardzo ciekawa, nie mogę się doczekać, aż znajdzie się w moim posiadaniu <3
serdecznie pozdrawiam i życzę udanych wakacji, zwariowana książkoholiczka ♥

Reply
avatar

Dziękuję za komentarze. Każdy z nich jest dla mnie bardzo ważny i motywuje mnie do dalszej pracy. ;)

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Szukaj na tym blogu